Aller directement au menu principal Aller directement au contenu principal Aller au pied de page

Information pour les auteurs

Recommandations aux auteurs

Formulaire de déclaration de liens d'intérêtDroits de l'Homme et droits des animaux - Consentement éclairé - Correction et rétractation

La revue Médecine tropicale et santé internationale (MTSI) est un organe international multidisciplinaire d’expression francophone. Elle s’intéresse à toutes les pathologies ou questions de santé tropicales ou cosmopolites, quelle que soit la discipline, dès lors que les spécificités tropicales sont soulignées. Le lieu de réalisation de l’étude n’est pas un critère suffisant pour sa prise en considération. MTSI privilégie les études originales ayant pour but l'amélioration des pratiques sanitaires dans les domaines de l’épidémiologie, du diagnostic et de la prise en charge des pathologies prioritaires présentes dans les pays du Sud.

MTSI publie des travaux originaux, des cas cliniques, des courtes notes, des revues thématiques, des tribunes libres et des résumés de communications présentées lors de congrès entrant dans sa ligne éditoriale.

Les articles doivent être soumis en français. Un abstract en anglais, volontairement plus développé que le résumé en français, favorise une diffusion du travail au-delà du cadre francophone. Exceptionnellement, des articles en anglais peuvent être acceptés lorsqu’aucun des auteurs n’est francophone.

Chaque article est enregistré et examiné par le Comité de rédaction. Si ce dernier le juge conforme à la ligne éditoriale, il désigne des experts reconnus sur le plan international pour les analyser (procédure « peer-review » en aveugle). Leurs commentaires, très détaillés sur le fond et la forme, sont renvoyés aux auteurs qui doivent alors modifier leur manuscrit en fonction des remarques ou justifier leur point de vue avec des arguments appropriés.

Les articles sont publiés sans frais et accessibles gratuitement en ligne sur le site de la SFMTSI dès leur acceptation. Ils sont référencés sur PubMed et Google Scholar, ainsi que divers moteurs de recherche, notamment grand public. Un DOI leur est attribué. 

  1. Présentation du manuscrit

Il est indispensable de préciser les coordonnées complètes de l’auteur correspondant (adresse postale, téléphone, e-mail). Lorsque l’article comporte plusieurs auteurs, l’accord de tous les cosignataires doit être confirmé par écrit lors du premier envoi. Il doit être également certifié que l’article n’a été soumis à aucune autre revue. Il est impératif de rappeler le numéro d’enregistrement de l’article dans toute correspondance.

  • Titre, auteurs et affiliations

Le titre et un éventuel sous-titre, ne comportent pas plus de 30 mots au total.

Le nom complet et les initiales des prénoms usuels, de tous les auteurs, sont suivis de leur affiliation (institution, adresse postale professionnelle et e-mail).                          

  • Résumé

Le résumé en français est structuré en chapitres (introduction/justification, matériel et méthode, résultats, discussion/conclusion) et comporte 400 mots au maximum.

  • Abstract

L’abstract en anglais doit être plus détaillé que le résumé en français afin d’élargir l’audience de l’article. Il doit être structuré (background & rationale, materials & methods, results, discussion & conclusion) et peut comprendre jusqu’à 1 000 mots.

  • Mots-clés et Keywords

Au moins 5 mots clés en français et en anglais sont fournis par les auteurs, sans compter les localisations de la recherche. La rédaction se réserve d’en ajouter si cela lui semble utile.

  • Introduction

L’introduction doit être brève et rappeler le contexte et les justifications de l’étude. Sauf en cas de pathologie rare, les données didactiques généralistes doivent être proscrites. Eventuellement, les controverses, les incertitudes scientifiques concernant le sujet traité peuvent être évoquées. Elles sont développées et commentées dans la discussion.

  • Matériel et méthodes

Cette partie doit être suffisamment détaillée pour que le lecteur puisse vérifier les analyses et, s’il le souhaite, reproduire le travail. Les variables utilisées, les critères de décision et de jugements sont définis. Les appareils et techniques de laboratoire sont spécifiés, ainsi que les unités employées et leurs limites. Les analyses statistiques sont précisées et justifiées.

Si la présentation du matériel et des méthodes s’avère trop longue, cette section peut être synthétisée et les détails fournis dans un fichier en annexe qui sera accessible en ligne aux lecteurs.

  • Résultats

Les résultats sont énoncés clairement selon une organisation hiérarchisée. Il ne doit pas y avoir de redondance de données entre le texte, les tableaux et les figures. Les effectifs doivent être énoncés avec les pourcentages. En-dessous d’un effectif de 100, les pourcentages ne comprennent pas de décimale et en dessous de 500, il n’y a qu’une seule décimale.

Si les résultats ne peuvent être détaillés dans cette section faute de place, ils seront résumés et figureront en totalité dans des fichiers annexés accessibles en lignes aux lecteurs.

  • Discussion

La discussion ne comporte pas de résultat. Elle vise, d’une part à commenter les résultats en fonction des circonstances, contraintes ou particularités locales et, d’autre part à discuter de façon critique les forces et faiblesses de l’étude et des résultats. En outre, elle s’efforce de suggérer des solutions rationnelles aux problèmes identifiés par l’étude.

La comparaison des résultats avec ceux d’études effectuées dans d’autres continents et milieux sociaux et environnementaux, ou selon des approches ou méthodologiques différentes est déconseillée.

  • Conclusion

La conclusion synthétise les résultats et souligne leurs conséquences. Elle énonce des recommandations opérationnelles et pragmatiques précises et propose des développements ultérieurs réalistes.

  • Références bibliographiques

Les références bibliographiques doivent être en relation avec l’étude et l’argumentation des auteurs. Elles sont établies par ordre alphabétique et numérotées. Le numéro d’ordre est rapporté entre parenthèses, à chaque citation dans le texte. Les références doivent suivre les normes de Vancouver (https://www.unilim.fr/scd/formation/rediger-vos-travaux/bibliographie-style-vancouver/) : nom des auteurs avec l’initiale de leur(s) prénom(s), titre de la publication, abréviation du nom du périodique suivant l’Index Medicus, année, tome, première et dernière page (cf. modèles ci-dessous).

Les thèses, rapports et littérature grise ne sont acceptés que si leur citation est indispensable. Dans ce cas, il est impératif de mentionner un lien internet afin que le lecteur puisse s’y référer.

Articles de revue 1. Coluzzi M, Sabatini A, Petrarca V, Di Deco MA. Chromosomal differentiation and adaptation to human environments in the Anopheles gambiae complex. Trans R Soc Trop Med Hyg. 1979;73(5):483-97. doi: 10.1016/0035-9203(79)90036-1.

Thèses, mémoires, livres, congrès et rapports 2. Samba S. Etude de l’épidemiologie, de la prise en charge et de l'évolution des envenimations par morsure de serpent au Centre Hospitalier Universitaire Yalgado Ouedraogo de Ouagadougou (Burkina Faso). Th Doc Pharmacie n° 75, UFR Sciences de la Santé, Univ. de Ouagadougou. 2012 ; 145 p. http://www.beep.ird.fr/collect/uouaga/index/assoc/M12751.dir/M12751.pdf

Chapitres d’ouvrage 3. Nelson GS. Human behaviour, and the epidemiology of helminth infections: cultural practices and microepidemiology. In: Barnard CJ, Behnke JM (eds) Parasitism and host behaviour. Taylor & Francis, Londres; 1990:234-63.

Pour plusieurs références du même auteur, l’ordre alphabétique des auteurs suivants entre en compte, puis la date de publication. A noter que les initiales et abréviations ne sont pas suivies d’un point. Les publications de l’OMS doivent être placées à OMS et non à WHO.

  1. Présentation particulière de certains manuscrits

Les manuscrits suivent les directives ci-dessus sauf les exceptions listées ci-après.

  • Etude originale

La longueur des articles soumis à MTSI n'est pas limité.

  • Cas clinique(s)

La description de cas clinique(s) comprend une introduction brève présentant le contexte épidémiologique et l’originalité de l’étude, la description clinique et paraclinique du ou des cas, et une discussion/conclusion. La description clinique est accompagnée de l’iconographie nécessaire (tableaux, figures et photographies). Le texte et l’iconographie ne doit comporter aucun indice permettant d’identifier le ou les patients. Le manuscrit est limité à 1 000 mots. Un résumé de moins de 150 mots et un abstract plus long que le résumé en français, mais ne comprenant pas plus de 300 mots accompagnent le manuscrit.

  • Courte note

Elle ne dépasse pas 1 000 mots. Elle ne comporte pas de résumé en français, mais un résumé en anglais qui doit comporter moins de 300 mots, cinq références bibliographiques, et éventuellement deux ou trois tableaux ou figures.

  • Revue thématique

Elle peut être sollicitée par la rédaction et, dans ce cas, fait l’objet d’un accord spécial entre le Comité de rédaction et le ou les auteur(s), ou proposée par un ou plusieurs auteurs.

Elle n’est pas structurée comme les travaux originaux, mais en fonction du sujet selon la volonté du ou des auteurs. Elle ne doit pas dépasser 4 000 mots, sauf cas exceptionnel et avec l’accord du Comité de rédaction.

  • Tribune libre

Elle n’est pas soumise au processus de lecture des autres articles, mais acceptée – ou non – par le Comité de rédaction en fonction de son actualité, pertinence, originalité et de son ton, qui peut être polémique, mais qui doit rester respectueux de l’opinion d’autrui,  surtout si elle est de nature à ouvrir un débat. Elle est publiée sous la seule responsabilité de l’auteur, éventuellement suivie de l’avis du Comité de rédaction ou de celui d’experts sollicités et, une fois publiée, de réactions de lecteurs.

Elle n’est pas structurée et ne comporte, ni résumé, ni abstract, ni limite de longueur. Cependant, le ou les auteurs veilleront à restreindre le manuscrit à moins de 1 000 mots, avec un nombre réduit de références et de tableaux ou figures.

  • Editorial

L’éditorial concerne un article récemment paru, une mise au point, un sujet d’actualité, un débat ou une polémique. Il est sollicité par la rédaction, mais celle-ci peut accepter une proposition spontanée.

  1. Iconographie

Le nombre de tableaux, figures et photographies n’est pas limité. Cependant, ils doivent être en rapport direct avec le travail présenté et utile à son argumentation. Ils doivent tous être appelés dans le texte.

La fourniture de documents de toute nature (texte, image) implique l’autorisation de publication et de reproduction uniquement par MTSI (revue et site), sauf convention particulière préalable entre l’auteur et l’éditeur.

La source de chaque document doit être précisée. Les auteurs veilleront à ce que les documents soient leur propriété ou qu’ils soient libres de droit (sans copyright). A défaut, leur publication ne sera pas autorisée.

  • Tableaux. Ils sont numérotés en chiffres arabes et comportent obligatoirement une légende en français et en anglais.
  • Figures. Elles sont numérotées en chiffres arabes, doivent être d’excellente qualité (résolution minimum : 300 dpi), si possible en fichier natif pour une bonne reproduction, et comporter une légende en français et en anglais.
  • Photographies. Fournies sur support numérique (dans un fichier à part), elles doivent comporter une légende en français et en anglais et être, comme les figures, d’excellente qualité (résolution minimum : 300 dpi).
  1. Conflits d’intérêt et principes éthiques

La rédaction a pour devoir d’assurer l’indépendance, l’objectivité et la rigueur scientifique des articles publiés dans MTSI. Les décisions du Comité de rédaction/éditorial, aussi bien acceptation que refus, sont contrôlées par le Conseil scientifique de MTSI.

Les auteurs sont tenus de signaler tout conflit d’intérêt potentiel ou réel qui pourrait avoir une incidence directe avec le thème de leur article, comme un financement privé ou l’appartenance à une ou des institutions. Chaque article doit contenir une déclaration de conflit d’intérêt.

Même en l’absence de conflit d’intérêt, les sources de financement du travail doivent être mentionnées.

Si l’article cite ou rapporte les résultats d’études sur des sujets humains, les auteurs doivent préciser si les procédures suivies au cours de ces recherches sont conformes aux dispositions éthiques, légales et réglementaires applicables à la recherche sur des sujets humains dans leur propre pays, ainsi qu’aux règles internationales applicables définies par la déclaration d’Helsinki de l’Association médicale mondiale, et à la Déclaration de Manille rédigée par le Conseil des organisations internationales des sciences médicales et l’OMS. Ils doivent fournir le numéro et la date de l’avis d’un comité d’éthique indépendant. Toutefois, si un doute persiste et même si la recherche apparaît conforme aux règles et recommandations internationales, les auteurs devront justifier leur approche et démontrer que les aspects litigieux de leur recherche ont été spécifiquement approuvés par le comité d’éthique.

Si l’article concerne des expérimentations sur des animaux, les auteurs devront préciser si ces recherches respectent la réglementation nationale relative à l’utilisation des animaux de laboratoire.

  1. Contribution des auteurs

La contribution de chaque auteur doit être précisée : conception de l’étude, rédaction, révision et validation du protocole, recueil des données, analyse, rédaction et correction du manuscrit. L’article doit être validé par tous les auteurs.

En l’absence d’une contribution justifiant d’être auteur, les personnes concernées seront remerciées dans le paragraphe « Remerciements ».

Pour plus d'information voir le site de l'International Committee of Medical Journal Editors et télécharger notre document Rôle et contributions des auteurs.

-----------------

Recommendations to authors

Competing interests - Human and animal rights - Informed consent - Corrections and Retractions

The journal Tropical Medicine and International Health (TMIH) is an international, multidisciplinary, French-language journal. It is interested in all tropical or cosmopolitan pathologies or health issues, whatever the discipline, as long as tropical specificities are underlined. The location of the study is not a sufficient criterion for its consideration. MTSI favors original studies aiming at improving health practices in the fields of epidemiology, diagnosis and management of priority diseases present in Southern countries.

MTSI publishes original works, clinical cases, short notes, thematic reviews, open forums and abstracts of papers presented during congresses falling within its editorial line.

Articles must be submitted in French. An abstract in English, voluntarily more developed than the abstract in French, favors a diffusion of the work beyond the French-speaking framework. Exceptionally, articles in English can be accepted when none of the authors is French-speaking.

Each article is registered and examined by the editorial board. If the latter judges it to be in conformity with the editorial line, it appoints internationally recognized experts to analyze it (single-blind peer-review procedure). Their comments, which are very detailed in terms of content and form, are sent back to the authors, who must then modify their manuscript according to the remarks or justify their point of view with appropriate arguments.

The articles are published free of charge and accessible online on the SFMTSI website as soon as they are accepted. They are referenced on PubMed and Google Scholar, as well as on various search engines, especially for the general public. A DOI is assigned to them.

  1. Presentation of the manuscript

It is essential to specify the complete coordinates of the corresponding author (postal address, telephone, e-mail). When the article has several authors, the agreement of all co-authors must be confirmed in writing at the time of the first submission. It must also be certified that the article has not been submitted to any other journal. It is imperative that the registration number of the article be included in all correspondence.

- Title, authors and affiliations

The title and a possible subtitle should not exceed 30 words in total.

The full name and initials of the usual first names of all authors must be followed by their affiliation (institution, professional postal address and e-mail).                         

- Abstract

The abstract in French is structured in chapters (introduction/rationale, material and method, results, discussion/conclusion) and has a maximum of 400 words.

- Abstract

The abstract in English must be more detailed than the abstract in French in order to widen the audience of the article. It should be structured (background & rationale, materials & methods, results, discussion & conclusion) and can be up to 1000 words.

- Keywords and Keywords

At least 5 keywords in French and English are provided by the authors, not including the research locations. The editors reserve the right to add more keywords if they deem it useful.

- Introduction

The introduction should be brief and recall the context and the justifications of the study. Except in the case of a rare disease, generalized didactic data should be avoided. Controversies and scientific uncertainties concerning the subject treated may be mentioned. They are developed and commented in the discussion.

- Materials and methods

This section must be sufficiently detailed for the reader to be able to verify the analyses and, if he or she wishes, to reproduce the work. The variables used, the decision and judgement criteria are defined. Laboratory equipment and techniques are specified, as well as the units used and their limitations. Statistical analyses are specified and justified.

If the presentation of materials and methods is too long, this section can be summarized and the details provided in an appendix file that will be available online to readers.

- Results

The results are clearly stated in a hierarchical organization. There should be no redundancy of data between text, tables and figures. Numbers should be stated with percentages. Below a count of 100, percentages do not include a decimal place and below 500, there is only one decimal place.

If the results cannot be detailed in this section due to space constraints, they will be summarized and included in full in attached files available online to readers.

- Discussion

The discussion does not include results. It aims, on the one hand, to comment on the results in relation to local circumstances, constraints or particularities and, on the other hand, to critically discuss the strengths and weaknesses of the study and the results. In addition, it attempts to suggest rational solutions to the problems identified by the study.

Comparison of the results with those of studies conducted in other continents and social and environmental settings, or using different approaches or methodologies, is discouraged.

- Conclusion

The conclusion summarizes the results and highlights their implications. It provides specific operational and pragmatic recommendations and suggests realistic future developments.

- Bibliographic references

The bibliographical references must be related to the study and the arguments of the authors. They are listed in alphabetical order and numbered. The order number is given in parentheses at each citation in the text. The references must follow the Vancouver standards (https://www.unilim.fr/scd/formation/rediger-vos-travaux/bibliographie-style-vancouver/): name of the authors with the initial of their first name(s), title of the publication, abbreviation of the name of the periodical according to Index Medicus, year, volume, first and last page (see models below).

Theses, reports and grey literature are accepted only if their citation is essential. In this case, it is imperative to mention an internet link so that the reader can refer to it.

Journal articles 1. Coluzzi M, Sabatini A, Petrarca V, Di Deco MA. Chromosomal differentiation and adaptation to human environments in the Anopheles gambiae complex. Trans R Soc Trop Med Hyg. 1979;73(5):483-97. doi: 10.1016/0035-9203(79)90036-1.

Theses, dissertations, books, conferences and reports 2. Samba S. Study of the epidemiology, management and evolution of snakebite envenomations at the Yalgado Ouedraogo University Hospital of Ouagadougou (Burkina Faso). Th Doc Pharmacie n° 75, UFR Sciences de la Santé, Univ. de Ouagadougou. 2012; 145 p. http://www.beep.ird.fr/collect/uouaga/index/assoc/M12751.dir/M12751.pdf

Book chapters 3. Nelson GS. Human behavior, and the epidemiology of helminth infections: cultural practices and microepidemiology. In: Barnard CJ, Behnke JM (eds) Parasitism and host behaviour. Taylor & Francis, London; 1990:234-63.

For several references by the same author, the alphabetical order of the following authors is used, followed by the date of publication. Note that initials and abbreviations are not followed by a period. WHO publications should be placed in WHO and not in WHO.

  1. Special presentation of certain manuscripts

Manuscripts follow the above guidelines with the exceptions listed below.

- Original study

There is no limit to the length of articles submitted to MTSI.

- Clinical case(s)

The clinical case description(s) include a brief introduction presenting the epidemiological background and originality of the study, the clinical and paraclinical description of the case(s), and a discussion/conclusion. The clinical description is accompanied by the necessary iconography (tables, figures and photographs). The text and iconography must not include any clues that would allow the identification of the patient(s). The manuscript is limited to 1000 words. An abstract of less than 150 words and an abstract longer than the French abstract, but not more than 300 words, must accompany the manuscript.

- Short note

It does not exceed 1,000 words. It does not include an abstract in French, but an abstract in English which must be less than 300 words, five bibliographical references, and possibly two or three tables or figures.

- Thematic review

It can be requested by the editorial board and, in this case, is the subject of a special agreement between the editorial board and the author(s), or proposed by one or several authors.

It is not structured like the original work, but according to the subject matter as desired by the author(s). It should not exceed 4,000 words, except in exceptional cases and with the agreement of the editorial board.

- Open forum

It is not subject to the reading process of the other articles, but accepted - or not - by the editorial board according to its topicality, relevance, originality and its tone, which can be polemical, but which must remain respectful of the opinion of others, especially if it is likely to open a debate. It is published under the sole responsibility of the author, possibly followed by the opinion of the editorial board or that of experts solicited and, once published, reactions from readers.

It is not structured and does not include an abstract or length limit. However, the author(s) should ensure that the manuscript is limited to less than 1,000 words, with a reduced number of references, figures or tables.

- Editorial

The editorial concerns a recently published article, a clarification, a current topic, a debate or a controversy. It is solicited by the editorial staff, but the latter may accept an unsolicited proposal.

  1. Iconography

The number of tables, figures and photographs is not limited. However, they must be directly related to the work presented and useful to its argumentation. They must all be referred to in the text.

The supply of documents of any kind (text, image) implies the authorization of publication and reproduction only by MTSI (journal and website), except in the case of a specific agreement between the author and the editor.

The source of each document must be specified. The authors will make sure that the documents are their property or that they are free of rights (without copyright). Otherwise, their publication will not be authorized.

- Tables. They are numbered in Arabic numerals and must include a legend in French and English.

- Figures. They are numbered in Arabic numerals, must be of excellent quality (minimum resolution: 300 dpi), if possible in native file for a good reproduction, and include a caption in French and English.

- Photographs. Supplied in digital format (in a separate file), they must include a caption in French and English and be, like the figures, of excellent quality (minimum resolution: 300 dpi).

  1. Conflicts of interest and ethical principles

The editorial staff has the duty to ensure the independence, objectivity and scientific rigor of the articles published in MTSI. The decisions of the Editorial Board, both acceptance and rejection, are controlled by the Scientific Committee of MTSI.

Authors are required to declare any potential or actual conflict of interest that may have a direct bearing on the subject of their article, such as private funding or institutional affiliation. Each article must contain a conflict of interest declaration.

Even if there is no conflict of interest, sources of funding for the work must be disclosed.

If the article cites or reports the results of studies involving human subjects, the authors must state whether the procedures followed in the course of such research comply with the ethical, legal and regulatory provisions applicable to research involving human subjects in their own country, as well as with the applicable international rules defined by the World Medical Association's Declaration of Helsinki, and the Manila Declaration drawn up by the Council for International Organizations of Medical Sciences and the WHO. They must provide the number and date of the opinion of an independent ethics committee. However, if there is any doubt, even if the research appears to comply with international rules and recommendations, the authors must justify their approach and demonstrate that the contentious aspects of their research have been specifically approved by the ethics committee.

If the article involves animal testing, the authors should specify whether the research complies with national regulations on the use of laboratory animals.

  1. Authors' contributions

The contribution of each author must be specified: conception of the study, writing, revision and validation of the protocol, data collection, analysis, writing and correction of the manuscript. The article must be validated by all authors.

In the absence of a contribution justifying authorship, the persons concerned will be thanked in the "Acknowledgements" paragraph.

For more information see the website of the International Committee of Medical Journal Editors and download our document Role and Contributions of Authors.