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Histoire de la médecine/History of medicine

Vol. 4 No 4 (2024): MTSI-Revue

Pagnes et prévention en santé

DOI
https://doi.org/10.48327/mtsi.v4i4.2024.578
Publiée
2024-10-22

Résumé

Loincloths and health prevention

The authors report on activities carried out in the 1990s in Côte d’Ivoire using original AIDS prevention methods. These initiatives were based on the use of loincloths. The loincloth is a printed fabric that is highly valued in Africa. It has the essential characteristic of being appropriated by women buyers to express issues of relations between women and men. This appropriation can be seen in the fact that loincloths leave the factory with a trade name, but in most cases are given a different name by the users to reflect their own concerns.

Field survey was conducted to identify the characteristics of the most popular loincloths sold in Abidjan markets. In addition, inter-views and activities were conducted with high school students in Abidjan and Dabou (a town 50 km from Abidjan), resulting in the production of an “entre nous” [between us] loincloth which uses AIDS prevention logos, and has been used in several awareness-raising events. Another project by a women’s anti-AIDS association, based on the modification of a fashionable loincloth, was unsuccessful.

The loincloth is still very much a part of African society, with commercial and artistic developments; it’s logical to think that its use in prevention has a future.

Pagnes et prévention en santé

Les auteurs rapportent des actions menées dans les années 90 en Côte d’Ivoire utilisant des méthodes originales de prévention du sida. Ces actions sont basées sur l’utilisation des pagnes. Le pagne est un tissu imprimé très prisé en Afrique. Il présente la caractéristique essentielle d’être approprié par les acheteuses pour manifester principalement les questions de relations entre femmes et hommes. Cette appropriation se manifeste par le fait que les pagnes sortent de la fabrique avec un nom commercial et que le plus souvent les utilisatrices les dénomment autrement en rapport avec leurs préoccupations.

Des études sur le terrain ont été réalisées pour recenser les caractéristiques des pagnes les plus vendus sur les marchés d’Abidjan. Par ailleurs, des entretiens et activités ont été réalisés avec des lycéens d’Abidjan et de Dabou (ville à 50 km d’Abidjan) qui ont permis la fabrication d’un pagne dénommé « entre nous » qui reprend les logos de prévention du sida et qui a fait l’objet de plusieurs manifestations de sensibilisation. Un autre projet porté par une association féminine de lutte contre le sida et basé sur la modification d’un pagne à la mode, n’a pas pu aboutir.

Le pagne reste un objet très présent dans les sociétés africaines, avec des développements commerciaux et artistiques ; il est logique de penser que son utilisation en prévention a de l’avenir.